Kabinet pro standardizaci ...top-normy.cz Logo Sdružení Českých Spotřebitelů

1.6 Činnosti ISO a partneři pracující pro spotřebitele

Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO)

ISO chce zajistit, aby jeho normy byly relevantní pro trh a splňovaly potřeby konečného uživatele. Tímto konečným uživatelem je často spotřebitel, který je vystaven vzrůstající globální nabídce výrobků a služeb. Jelikož normalizace hraje významnou úlohu při zajišťování toho, že výrobky splňují podstatné požadavky spotřebitelů na příklad na ochranu zdraví, bezpečnost a kvalitu, jsou normy klíčovým nástrojem podporujícím ochranu spotřebitele. Viz oddíl 2 pro více informací o tom, jak normy přinášejí prospěch spotřebitelům.

Organizace ISO tím, že si uvědomila, že spotřebitelé jsou důležitou zainteresovanou stranou při tvorbě norem, zřídila výbor pro tvorbu politiky v roce 1978, Výbor pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO). COPOLCO podléhá přímo Radě ISO, řídícímu orgánu organizace.

Dnes COPOLCO má více než 100 národních normalizačních orgánů z členů ISO. Dvě třetiny z nich jsou z rozvojových zemí.

COPOLCO má následující všeobecné cíle:

  • Zpřístupňovat služby ISO/COPOLCO členům ISO na celém světě
  • Podporovat rozvoj zapojení spotřebitelů do tvorby norem
  • Studovat, jak spotřebitelé mohou mít prospěch z normalizace
  • Propagovat pozitivní úlohy norem při ochraně spotřebitele
  • Podporovat výměny zkušeností o normalizačních pracích spotřebitelského zájmu
  • Odesílat názory spotřebitelů jak k projektům běžných norem, tak i k návrhům na novou práci v oblastech zájmu spotřebitelů.

COPOLCO dosahuje tyto cíle:

  • Koordinací účasti zástupců spotřebitelů ve vybraných oblastech prioritního zájmu pro spotřebitele
  • Vypracováváním publikací k podpoře účasti spotřebitelů v normalizační práci a školením zástupců spotřebitelů pro tuto úlohu
  • Koordinací školících činností a zastupováním na událostech zabývajících se záležitostmi spotřebitelů a normalizace
  • Organizováním výročních workshopů, které shromažďují zástupce spotřebitelů, veřejných orgánů, výrobců a normalizačních expertů
  • Vypracováním řady pokynů pro experty, které jim pomohou řešit spotřebitelské záležitosti a priority lépe, když vypracovávají návrhy norem
  • Připravováním návrhů na nové normalizační úkoly

Ve vztahu k tvorbě norem na národní úrovni členství COPOLCO podporuje práci v síti. To pomáhá zástupcům spotřebitelů na národní úrovni mít prospěch ze zkušeností spotřebitelů v jiných zemích.

Specifické příspěvky, které COPOLCO vypracovalo k práci ISO, viz oddíl 4.2

 viz oddíl 4.2

Více informací o COPOLCO viz oblast ISO Online věnovaná spotřebitelům. http://www.iso.org/iso/resources/resources_consumers

Partneři COPOLCO

COPOLCO těsně spolupracuje s několika dalšími výbory pro tvorbu politiky jako „interními“ partnery. Výbor ISO pro záležitosti rozvojových zemí (ISO/DEVCO) se soustřeďuje mimo jiné na pomoc členům ISO z rozvojových zemí vytvářet kapacitu a tak se efektivněji účastnit v systému ISO stejně s jinými zeměmi. COPOLCO a DEVCO těsně spolupracují od roku 2003 na školících workshopech, které pomáhají národním normalizačním orgánům a spotřebitelským organizacím pracovat efektivněji společně při tvorbě norem.

 Jděte na webové stránky DEVCO (http://www.iso.org/iso/developing_countries)

COPOLCO rovněž spolupracuje s Výborem ISO pro posuzování shody (ISO/CASCO) v záležitostech společného zájmu včetně stahování výrobku z oběhu, dozoru na trhu a používání značek posuzování shody.

COPOLCO pracuje s dvěma externími partnery (spolupráce):

  • Výborem pro spotřebitelskou politiku (OECD/CPP) při Organizaci pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD). Řada normalizačních iniciativ z COPOLCO byla vypracována na základě výzkumu a studií provedených OECD.
  • Jděte na webové stránky OECD (www.oecd.org)
  • Consumers International (CI), je celosvětová organizace pro skupiny spotřebitelů. Consumers International je federací spotřebitelských organizací věnovaná ochraně spotřebitelů a podporování práv spotřebitelů na celém světě prostřednictvím posilování národních spotřebitelských skupin a vedením kampaně na mezinárodní úrovni. Více než 220 organizací ze 115 zemí se účastní v CI. Poznámka: Mnoho členů CI se účastní každý rok plenárního zasedání COPOLCO jako členové národních delegací členů COPOLCO.

 Jděte na webové stránky CI (www.consumersinternational.org)

CI a OECD se účastní výročních zasedání a workshopů COPOLCO a rovněž přispívají k tvorbě publikací a výzkumu COPOLCO.

IEC se rovněž účastní v COPOLCO jako ANEC, hlas evropských spotřebitelů v normalizaci.

COPOLCO rovněž organizuje školící činnosti, aby podporovalo zastoupení spotřebitelů při tvorbě norem v partnerství s ISO/DEVT odnoží pro tvorbu kapacity při Výboru ISO pro záležitosti rozvojových zemí (DEVCO). Prostřednictvím štědré podpory švédské agentury pro rozvoj mezinárodní spolupráce a několika členů ISO a sponzorských organizací se uskutečnilo sedm regionálních školení mezi roky 2003 a 2007 na různých místech na světě – Bangkok, Káhira, Praha, Toronto, Kuala Lumpur, Gaboron (Botswana) a Vídeň.

Prezentace a zprávy ze všech těchto workshopů jsou veřejně přístupné v oblasti tomu věnované na ISO Online.: http://www.iso.org/iso/copolco_s_past_events.htm

 Jděte na webové stránky COPOLCO Past Events