ISO chce zajistit, aby jeho normy byly relevantní pro trh a splňovaly potřeby konečného uživatele. Tímto konečným uživatelem je často spotřebitel, který je vystaven vzrůstající globální nabídce výrobků a služeb. Jelikož normalizace hraje významnou úlohu při zajišťování toho, že výrobky splňují podstatné požadavky spotřebitelů na příklad na ochranu zdraví, bezpečnost a kvalitu, jsou normy klíčovým nástrojem podporujícím ochranu spotřebitele. Viz oddíl 2 pro více informací o tom, jak normy přinášejí prospěch spotřebitelům.
Organizace ISO tím, že si uvědomila, že spotřebitelé jsou důležitou zainteresovanou stranou při tvorbě norem, zřídila výbor pro tvorbu politiky v roce 1978, Výbor pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO). COPOLCO podléhá přímo Radě ISO, řídícímu orgánu organizace.
Dnes COPOLCO má více než 100 národních normalizačních orgánů z členů ISO. Dvě třetiny z nich jsou z rozvojových zemí.
COPOLCO má následující všeobecné cíle:
COPOLCO dosahuje tyto cíle:
Ve vztahu k tvorbě norem na národní úrovni členství COPOLCO podporuje práci v síti. To pomáhá zástupcům spotřebitelů na národní úrovni mít prospěch ze zkušeností spotřebitelů v jiných zemích.
Specifické příspěvky, které COPOLCO vypracovalo k práci ISO, viz oddíl 4.2
viz oddíl 4.2
Více informací o COPOLCO viz oblast ISO Online věnovaná spotřebitelům. http://www.iso.org/iso/resources/resources_consumers
COPOLCO těsně spolupracuje s několika dalšími výbory pro tvorbu politiky jako „interními“ partnery. Výbor ISO pro záležitosti rozvojových zemí (ISO/DEVCO) se soustřeďuje mimo jiné na pomoc členům ISO z rozvojových zemí vytvářet kapacitu a tak se efektivněji účastnit v systému ISO stejně s jinými zeměmi. COPOLCO a DEVCO těsně spolupracují od roku 2003 na školících workshopech, které pomáhají národním normalizačním orgánům a spotřebitelským organizacím pracovat efektivněji společně při tvorbě norem.
Jděte na webové stránky DEVCO (http://www.iso.org/iso/developing_countries)
COPOLCO rovněž spolupracuje s Výborem ISO pro posuzování shody (ISO/CASCO) v záležitostech společného zájmu včetně stahování výrobku z oběhu, dozoru na trhu a používání značek posuzování shody.
COPOLCO pracuje s dvěma externími partnery (spolupráce):
Jděte na webové stránky CI (www.consumersinternational.org)
CI a OECD se účastní výročních zasedání a workshopů COPOLCO a rovněž přispívají k tvorbě publikací a výzkumu COPOLCO.
IEC se rovněž účastní v COPOLCO jako ANEC, hlas evropských spotřebitelů v normalizaci.
COPOLCO rovněž organizuje školící činnosti, aby podporovalo zastoupení spotřebitelů při tvorbě norem v partnerství s ISO/DEVT odnoží pro tvorbu kapacity při Výboru ISO pro záležitosti rozvojových zemí (DEVCO). Prostřednictvím štědré podpory švédské agentury pro rozvoj mezinárodní spolupráce a několika členů ISO a sponzorských organizací se uskutečnilo sedm regionálních školení mezi roky 2003 a 2007 na různých místech na světě – Bangkok, Káhira, Praha, Toronto, Kuala Lumpur, Gaboron (Botswana) a Vídeň.
Prezentace a zprávy ze všech těchto workshopů jsou veřejně přístupné v oblasti tomu věnované na ISO Online.: http://www.iso.org/iso/copolco_s_past_events.htm
Jděte na webové stránky COPOLCO Past Events
© Kabinet pro standardizaci, o. p. s.