Kabinet pro standardizaci ...top-normy.cz Logo Sdružení Českých Spotřebitelů

4.1 Priority spotřebitelů v normách

 Spotřebitelé očekávají, že výrobky a služby splňují jejich potřeby. Již jsme viděli obecná kritéria, která spotřebitelé používají k posouzení výrobku nebo služby podle 2.1, 2.2 a 3.1. Avšak tyto zájmy se časem mění a mohou být různé podle země a regiónu.

 Zástupci spotřebitelů se snaží zvyšovat požadavky v normách, které definují tyto výrobky a služby. Navrhují specifikace pro normy, které jsou příznivé z hlediska spotřebitelů. To vede k výrobkům a službám s charakteristikami požadovanými z hlediska spotřebitelů.

 Priority spotřebitelů se mohou měnit podle obecných společenských trendů a očekávání. Nedávné vývojové trendy zahrnují vzrůstající používání internetu a mobilních komunikací, rozhodnutí o nákupu založená ve vzrůstající míře na procesech etické výroby a procesech distribuce zboží a služeb, vzrůstajícím objemu mezinárodního obchodu zboží a služeb a – v mnoha zemích – ve vzrůstajícím počtu stárnoucí populace, jejíž potřeby musí být uvažovány.

 Pro sledování probíhajících úkolů v ISO, Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO) má specializovanou pracovní skupinu nazývanou Priority z hlediska spotřebitelů. Tato skupina poskytuje síť, která podporuje a koordinuje práci zástupců spotřebitelů z členů ISO a z organizace Consumers International, kteří se účastní ve vybraných technických komisích na národní nebo mezinárodní úrovni.

 Dalším úkolem skupiny COPOLCO pro priority je identifikovat oblasti priorit pro zapojení spotřebitelů do norem, které jsou vypracovávány a sledovat činnost a poskytovat každý rok aktualizované informace o těchto oblastech. Oblasti priorit COPOLCO a roční aktualizace vycházejí v ročně publikovaném Programu priorit COPOLCO.

 Další informace o tom, jak skupina pro priority pracuje, viz Příručka.

Priority spotřebitelů v mezinárodní normalizační práci, Příručka ISO pro program priorit, Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku (COPOLCO)